روزنامه آلمانی آنالیز کرد؛ شکست اروپا در مسئله پناهندگان و سوریه

به گزارش مجله نماشو، یک روزنامه آلمانی در مطلبی سیاست های اروپا در حل بحران پناهندگان و مسئله سوریه را شکست خورده ارزیابی کرد.

روزنامه آلمانی آنالیز کرد؛ شکست اروپا در مسئله پناهندگان و سوریه

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه زوددویچه سایتونگ، هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان با توجه به شمار روزافزون پناهندگان در یونان کشورهای اروپایی را به انسجام بیشتر در بحران پناهندگان فراخوانده و در این باره هشدار داده است که در غیر این صورت پناهندگان بیشتری از سال 2015 به سمت اروپا هجوم خواهند آورد.

وزیر کشور آلمان که در مصاحبه با نشریه بیلد سخن می گفت توضیح داد که ما باید به شرکای اروپایی خود در کنترل مرزهای خارجی این اتحادیه یاری بیشتری کنیم. ما مدت طولانی آن ها را تنها گذاشتیم. اگر ما این کار را انجام ندهیم یک موج پناهندگانی مشابه سال 2015 و شاید بزرگتر از آن را تجربه خواهیم کرد.

وی توضیح داد که مشترکا با اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون جدید اروپایی همه اقدامات در این راستا را انجام می دهیم تا این مسئله دوباره تکرار نشود. در این راستا ما از حمایت کامل آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم برخورداریم.

روز سه شنبه وزرای کشور اتحادیه اروپا نشستی را با موضوع بحران پناهندگان برگزار خواهند کرد.

جرالد نووس، کارشناس مهاجرت و رئیس اندیشکده ابتکار ثبات اروپا (ESI) در این باره گفته است که اگر به زودی اتفاقی نیفتد در زمستان پیش رو یک فاجعه انسانی به وقوع خواهد پیوست. وی در این راستا به ده ها هزار پناهنده در شرایط غیر انسانی در جزایر یونان و مهاجرانی که به سمت آلمان در حرکتند اشاره نموده و تاکید نمود که هیچ کس نمی تواند دقیقا بگوید که چه تعداد پناهنده می آیند اما تعداد آن ها خیلی بیشتر از حالا خواهد بود.

روزنامه تاگس اشپیگل هم در مطلبی با موضوع پناهندگان نوشته است که اروپا در مسئله سوریه و سیاست پناهندگان شکست خورده است.

سفر اخیر زیهوفر به ترکیه و یونان نشان داد که جای مانور زیادی برای اروپاییان باقی نمانده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: بعد از آغاز درگیری ها در سوریه در سال 2011 اتحادیه اروپا به گونه ای واکنش نشان داد که گویا این درگیری ها در کره ماه رخ داده است. هیچ گونه ابتکار عملی از طرف اتحادیه اروپا برای انتها این جنگ شکل نگرفت. از آنجایی که آمریکا هم رفته رفته خود را عقب کشید ترکیه بدون حمایت غرب با مسئله پناهندگان درگیر شد و تعداد آن ها هم روز به روز افزایش پیدا کرد.

این مسئله که سوریه خیلی از ترکیه فصله ندارد موضوعی بود که اتحادیه اروپا تازه در سال 2015 متوجه آن شد. اما دیگر آن موقع برای یک اقدام سیاسی و دخالت اروپایی ها در این بحران خیلی دیر شده بود. در سپتامبر سال 2015 که اوج هجوم پناهندگان به اروپا بود روسیه عملیات نظامی را در حمایت از بشار اسد در سوریه به راه انداخت.

از آن موقع نفوذ اروپا و آمریکا در سوریه همچنان در حال کاهش است و دقیقا امکان تاثیرگذاری اروپا بر ترکیه نیز به همین شکل است. امروز آنکارا درباره مسئله سوریه خیلی بیشتر از مسکو حرف شنوی دارد تا از بروکسل و برلین.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: توافق پناهندگان منعقد شده بین ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2016 هم که با عجله شکل گرفت البته شمار پناهجویان را کاهش داد اما این موفقیت به خطای سخت دیگری از طرف اروپا منجر شد و آن این بود که سیاستمداران اروپایی به گونه ای رفتار کردند که گویی با این بسته و حمایت اقتصادی که در آن از ترکیه به عمل آوردند همه کار انجام داده اند.

تازه دوباره با افزایش چشمگیر هجوم پناهندگان به اتحادیه اروپا و اعلام رئیس جمهورترکیه مبنی بر اینکه دروازه های خود برای هجوم پناهندگان به غرب را باز می نماید گویا اتحادیه اروپا دوباره از خواب بیدار شده است.

حالا در این شرایط هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان که زمانی از افراط گرایان در مسئله پناهندگان محسوب می شد خواهان انسجام اروپایی برای جلوگیری از هجوم پناهندگانی مشابه سال 2015 شده است.

در جریان این هجوم پناهندگان تازه، زیهوفر با پیشنهاد اردوغان مبنی بر حمایت از این کشور برای تاسیس یک منطقه امنیتی در شمال سوریه روبرو شده است. این منطقه حفاظت شده باید امکان بازگرداندن پناهندگان از ترکیه به سوریه را فراهم کند.

اما زیهوفر این درخواست ترکیه را رد نموده است و اینکه اروپا به جای آن چه می خواهد کند معین نیست.

اوضاع اردوگاه های پناهندگان هم در جزایر یونان بسیار وخیم است. اخیرا در یک آتش سوزی در اردوگاه پر ازدحام پناهندگان در جزیره لسبوس یونان یک مادر و فرزندش جان خود را از دست دادند. سازمان های امدادی در پی وقوع این فاجعه انتقاد شدیدی به سیاست های اتحادیه اروپا وارد نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 457

به "روزنامه آلمانی آنالیز کرد؛ شکست اروپا در مسئله پناهندگان و سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه آلمانی آنالیز کرد؛ شکست اروپا در مسئله پناهندگان و سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید