ملکی: بدون بکارگیری ابزار هنری نمی توان برنامه درسی را رفعت و عمق بخشید

به گزارش مجله نماشو، تهران (پانا) - نهمین جلسه شورای اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بررسی میزان پیشرفت فرآیند عملیاتی سازی رمزینه پاسخ سریع در کتاب های درسی و الگوی عملیاتی تحولی سازمان برگزار گشت.

ملکی: بدون بکارگیری ابزار هنری نمی توان برنامه درسی را رفعت و عمق بخشید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این نشست ارائه گزارشی از سوی باهو مشاور فناوری ریاست سازمان در خصوص فرایند برگزاری جلسات این شورا، اقدامات دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در ارتباط با تامین محتوای واقعیت اضافه کرده برای کتاب های درسی و بررسی ظرفیت های درون و برون سازمانی در تامین محتوا، موضع سازمان در شرایط پسا کرونا و برخی هماهنگی ها بین دفاتر؛ برخی موضوعات مطروحه قبل از ورود به دستور جلسه بود.

حسن ملکی ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تقدیر از تلاش های مدیران در واپسین روزهای سال 99 و با اشاره به موج جدید گرونا در کشور گفت: از ویژگی های زندگی مدرن همین امراض نو پدید است که شرایط را برای نابهنجاری ها فراهم می کند و باید از زاویه مأموریت های سازمان مجهز و آماده در برخورد با این امور نو پدید باشیم.

دبیرخانه دائمی جشنواره رشد تشکیل شود

وی در خصوص برگزاری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد گفت: با اختتامیه جشنواره قبلی در واقع جشنواره بعدی متولد می شود و باید دبیرخانه دائمی جشنواره تشکیل شود. برخی از آثار ارائه شده در این جشنواره را که دیدم دارای پیام های تربیتی و در راستای برنامه های تحولی سازمان بود لذا جشنواره نباید منحصر به افتتاحیه و اختتامیه باشد. باید کارگروهی برای بررسی کمی و کیفی فیلم ها و متناسب با برنامه های درسی و کتاب های درسی تشکیل شود.

ملکی با الهام از گزارشات مدیران در موضوع رمزینه پاسخ سریع و فرآیند عملیاتی سازی آن در سازمان اشاره کرد: سه محور مشخص نیاز محتوای لازم برای درج در کتاب های درسی، بررسی و مشخص ظرفیت های موجود در سازمان و تقسیم کار درست و فرآیند عملیاتی سازی رمزینه پاسخ سریع از اهمیت خاصی برخوردار است و از این رو لازم است با دقت در معاونت برنامه ریزی و دفاتر مربوط پیگیری و رصد شود.

در ادامه جلسه علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری در تشریح اقدامات اجرا شده در خصوص تدوین الگوی عملیاتی تحولی سازمان؛ فرآیند تدوین الگو را در سه گام ترسیم کرد. گام اول مشخص مسائل تحولی در اسناد تحولی، گام دوم تبیین و تدوین برنامه تحولی دفاتر در سال 1400 و گام سوم تدوین نقشه جامع تحولی است. وی اشاره کرد گام اول و دوم اجرا شده است.

تدوین برنامه متمم

به همین دلیل معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش گفت: بهتر است یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت طراحی شود.همچنین یک برنامه متمم برای راهنماهای درسی تدوین شود که به چند سوال در راستای تدوین الگوی عملیاتی برنامه های تحولی پاسخ دهد.

وی در ادامه شاخص های برنامه متمم را اینگونه تشریح کرد: اول آنکه طول تحول باید مشخص شود. یعنی مفاهیم درسی با چه طوالی سازمان دهی می شوند؟ در ادبیات برنامه ریزی درسی به آن اصل طوالی گفته می شود و نتیجه آن برنامه درسی کارآمد با استمرار مفاهیم و مهارت ها را در طی سالهای متوالی است.

وی ادامه داد: اگر دانش آموزی باید مسئول بار بیاید بایستی از اول ابتدایی تا سرانجام دبیرستان در سطوح مختلف این سیر مسئولیت پذیری برایش تدوین و طراحی شود.

وی محور دوم در برنامه متمم را عرض تحول نام برد و افزود: هر برنامه باید معلوم کند چه مفاهیمی را مایل است از طریق برنامه های همسایه آموزشی دهد. یعنی داد و ستد مفهومی و مهارتی با سایر برنامه های درسی بررسی شود. این نسبت در عرض تحول معنا و مفهوم پیدا می کند.

وی سومین نکته را ارتفاع تحول دانست و گفت: ارتفاع تحول با هنر و زیبایی شناختی رخ می نمایاند. در برنامه متمم باید معلوم شود که چگونه هنر و چه هنری در برنامه درسی مستقر می شود. بدون بکارگیری ابزار هنری نمی توان برنامه درسی را رفعت و عمق بخشید.

ملکی محور چهارم را عمق تحول بر شمرد و افزود: عمق تحول همسو با اعتقادات و فلسفه است. برنامه درسی باید زبان گویا داشته باشد. درخت تحول ریشه در مسائل اعتقادی و فلسفی دارد.

پنجمین محور برنامه متمم الگوی عملیاتی تحول سطح و گستره تحول است؛ دکتر ملکی در این خصوص گفت: برنامه درسی مغفول همان برنامه ای است که مواردی مورد غفلت، فراموشی برنامه ریزان قرار گرفته یعنی آنچه که باید یاد داده می شد ولی یاد نداده ایم. به طور مثال مواردی مانند مسئله جمعیت و یا هویت ملی که باید بیشتر و عمیق تر به آن ها پرداخته شود.

ملکی با اشاره به مبانی فن برنامه ریزی درسی گفت: برای طول و عرض تحول از جهت فن برنامه ریزی درسی تدوین جدول وسعت و طوالی لازم است که بهتر است جدید ترین جدول روز بومی سازی شود و سپس به مرحله تولید بسته های تربیت و یادگیری ورود شود.

این جلسه با حضور جمعی از معاونین، مدیران و مشاوران سازمان برگزار گشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3163

به "ملکی: بدون بکارگیری ابزار هنری نمی توان برنامه درسی را رفعت و عمق بخشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملکی: بدون بکارگیری ابزار هنری نمی توان برنامه درسی را رفعت و عمق بخشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید