موضع گیری عربستان نسبت به درگیری های قره باغ

به گزارش مجله نماشو، ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه عربستان در گفت وگوی تلفنی با همتای خود در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ریاض از تمامیت ارضی این کشور دفاع می نماید به طور تلویحی در مناقشه اخیر قره باغ جانب باکو را گرفت.

موضع گیری عربستان نسبت به درگیری های قره باغ

جهت دریافت خدمات ویلای مدرن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرگزاری دولتی عربستان (واس) می نویسد: مواضع عربستان در جریان گفت وگوی تلفنی فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان با جیحون بایراموف همتای او در جمهوری آذربایجان بیان شد.

این گزارش اضافه نمود : جیحون بایراموف در این تماس تلفنی در ارتباط با مناقشه مرزی قره باغ با ارمنستان بر لزوم اجرای قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل به منظور تضمین صلح و امنیت منطقه تاکید نمود.

بر اساس این گزارش، بایراموف گفت: علیرغم برقراری آتش بس به منظور اهداف بشردوستانه ، نیروهای مسلح ارمنستان با موشک شهر گنجه دومین شهر عظیم جمهوری آذربایجان را که از میدان نبرد دور است، هدف قرار داده اند که در نتیجه آن 9 غیرنظامی کشته و 34 تن دیگر از جمله چند کودک زخمی شدند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اضافه نمود: هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و خانه های مسکونی و تاسیسات غیرنظامی و کادرهای پزشکی از سوی ارمنستان بخشی از سیاست های خصمانه بکار رفته از سوی باکو علیه جمهوری آذربایجان به شمار می رود . این امر بار دیگر ثابت می نماید که ارمنستان برای قوانین بین الملل و توافقنامه ژنو هیچ ارزشی قائل نیست.

از سوی دیگر فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی نیز نسبت به اوضاع متشنج در منطقه ابراز نگرانی و تاکید نمود که کشورش از یکپارچگی سرزمین جمهوری آذربایجان حمایت می نماید .

وی همچنین بر اهمیت حل و فصل مناقشه قره باغ از راه گفت وگوهای سیاسی تاکید نمود.

ششم مهرماه جاری برابر با 27 سپتامبر 2020 درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را شروع کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را شروعکننده حمله دانستند.

طی مذاکرات طولانی که بامداد شنبه (19 مهر) در مسکو به خاتمه رسید، طرفین در خصوص آتش بس در قره باغ از ساعت 12 شنبه 10 اکتبر (19 مهر) به توافق رسیدند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی شروع و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1270

به "موضع گیری عربستان نسبت به درگیری های قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع گیری عربستان نسبت به درگیری های قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید