هشت هنرمند پیشکسوت تجلیل شدند، تئاتر زندگی ست یا زندگی تئاتر؟

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران، اختتامیه شانزدهمین دوره گرامیداشت هفته تئاتر امشب 15 اردیبهشت ماه با حضور هنرمندان و اعضای خانه تئاتر در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گشت.

هشت هنرمند پیشکسوت تجلیل شدند، تئاتر زندگی ست یا زندگی تئاتر؟

محمدعلی کشاورز، ژاله علو، علی نصیریان، ایرج راد، پرویز پورحسینی، مسعود دلخواه، بهزاد فراهانی، مریم معترف، ابراهیم حقیقی، اسماعیل خلج، بهمن مفید، ایرج راد، مسعود فروتن، مجید قناد، شقایق فراهانی، مجید گیاه چی، امید معلم، آناهیتا همتی، محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، قباد شیوا، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود موسوی، روح الله جعفری، اصغر همت و… از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم با نزدیک به دو ساعت و نیم تاخیر شروع شد که این میزان تاخیر در برگزاری یک مراسم معمولاً کم سابقه است.

در ابتدای برنامه فرهاد آییش و بهناز نازی پیام روز دنیای تئاتر 2019 را که توسط کارلوس سِلدِران، هنرمند کوبایی نوشته شده بود، خواندند.

در ادامه محمودرضا رحیمی به دلیل تاخیر به وجود آمده در شروع شدن مراسم عذرخواهی کرد و آماری از برنامه های مختلف برگزار شده در هفته بزرگداشت تئاتر ارایه داد.

حمیدرضا نعیمی کارگردانی این مراسم را برعهده داشت که با همراهی گروه تئاتر شایا بخش های مختلف برنامه را برگزار کردند.

شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در سخنانی کوتاه اظهار داشت: تا زمانی که دور هم باشیم و به هم حس دلدادگی و عشق دهیم پایا و زنده می مانیم. ممنون از اساتید بزرگ که دلدادگی و عشق را به ما یاد دادند.

در ادامه اولین گرامیداشت هنرمندان برگزار گشت که روح الله جعفری کارگردان تئاتر به کنندگی از عباس جوانمرد هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران که در کانادا اقامت دارد پیام این هنرمند به هفته بزرگداشت تئاتر را قرائت و مدالیوم و لوح تقدیر خانه تئاتر را از جانب وی دریافت کرد.

در پیام عباس جوانمرد آمده است:

ای آدم ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفر در آب دارد می سپارد جان

یک نفر دارد که دست و پای دائم می زند

روی این دریای تند و تیره و سنگین که می دانید...

ببینید، ما همیشه دیریم، متاسفانه در همه زمینه ها.

عاشقان نمایش و تئاتر، ای کسانی که لحظه به لحظه زندگی خود را وقف تعالی هنر نمایش کرده اید، نمی دانم می دانید یا نه، به راستی خیلی زود دیر می شود و به سرعت و کوتاهی پلک زدن عمر می گذرد. اگر فکر می کنید بر ساحل امنی نشسته اید، سخت در اشتباهید. نه، حال تئاتر ما خوب نیست. باید دل به دریا زد و این غریق را با عشق و از خود گذشتگی از چنین احوال نابابی درآورد.

در این بیش از هفت دهه از فعالیت هنری ام، فروتنانه باید بگویم همیشه وام دار پیشینیان بوده ام. به راستی باور بکنید که هنوز نمی دانم تئاتر زندگی ست یا زندگی تئاتر؟. ایمان دارم که اگر شما به این پاسخ مهم دست یابید آن وقت لحظه ای تامل نخواهید کرد و با همه وجود به مدد رفع معضلات انبوه آن خواهید آمد.

راستی و جسارت، نخستین امر حیات ماست. این حقیقت، حقیقتی است که هیچ گاه نباید فراموش شود. تئاتر به ما و عمر و عطوفت اما نیاز دارد، باید نثارش کنیم. حال، شما بگویید تئاتر زندگی ست یا زندگی تئاتر؟ به راستی کدام یک؟

دومین گرامیداشت این مراسم به تجلیل از بهرام بیضایی اختصاص داشت که بهزاد فراهانی با اشاره به خصوصیات این هنرمند و کوچ ناخواسته اش از کشور اظهار داشت: من از سیاست گذاران کلان مملکت تقاضا دارم این بزرگ را به کشورش باز گردانیم. تئاتر شهر و سنگلج بدون عطر بیضایی و جوانمرد کم فروغ است. همانطور که جای خالی نصیریان و کشاورز در تئاتر احساس می شود. تقاضا دارم بهرام بیضایی را به ایران بازگردانید چون بدون او جامعه ما خلوت است.

بعد از پخش کلیپی از صحبت های محمدعلی کشاورز، اسماعیل خلج به کنندگی از خانه تئاتر مدالیوم این هنرمند را که به دلیل بیماری قادر نبود روی سن حضور پیدا کند به وی تقدیم کرد.

اجرای تک نوازی تنبور توسط آرش شهریاری بخش بعدی برنامه امشب بود.

در ادامه با حضور پرویز پورحسینی و در میان تشویق حضار از علی نصیریان تجلیل شد.

نصیریان با تشکر از برگزاری پربار جشن هفته تئاتر اظهار داشت: یاد کردن از بهرام بیضایی و عباس جوانمرد کار بسیار به جایی بود چون جوانمرد یکی از پایه ها و رکن های تئاتر ایران است. یاد کردن از جوانمرد بسیار جالب توجه بود و از طرف دیگر من هم مثل بهزاد فراهانی که حرف به حقی زد، تقاضا می کنم که بیضایی را به ایران باز گردانند. حرمت گذاشتن به گذشتگان بسیار کار خوبی است و این اختتامیه هم بسیار پربار بود، البته منهای 2 ساعت تاخیر در برگزاری!

پورحسینی نیز در سخنان کوتاهی گفت: می خواهم از بیژن مفید به عنوان یکی از معلم های خودم یاد کنم که در غربت و فراموش شده از دنیا رفت و الان کسی او را به یاد نمی آورد. من هم برای خانه سینما و هم خانه تئاتر کار کردم اما هر 2 جا را دل شکسته ترک کردم. به یاد داشته باشیم آدم هایی که بر سر کار می آیند دیگر نمی توانند جای گذشتگان را پر کنند.

در بخش بعدی مراسم شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر و محمودرضا رحیمی دبیر جشن از فرهاد دهنوی، علی جعفری و میثم عبدی برای پوشش زنده رادیویی این جشن قدردانی کردند.

بعد از پخش کلیپی درباره ژاله علو که به صحبت های هنرمندان مختلف درباره وی اختصاص داشت از این هنرمند قدیمی تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون و دوبله تجلیل شد. مدالیوم خانه تئاتر توسط اصغر همت به ژاله علو اهدا شد.

علو اظهار داشت: تمام وجود و عمر من سپاس از مردمی است که همیشه به من محبت داشتند ان شاالله خداوند باز هم خداوند به من نیرو دهد که دوباره در خدمت باشم. البته در تئاتر دیگر نمی توانم فعالیت کنم اما در سینما و رادیو و دوبله می توانم در خدمت باشم. همیشه دعاگو و سپاسگزار محبت مردم کشورم هستم. این تشویق ها خستگی سال ها را از تن من بیرون می آورد.

در ادامه حمیدرضا نعیمی کارگردان مراسم با اشاره به ویژگی های محمود دولت آبادی شعری را که چندسال قبل برای رستم سروده بود به دپلت آبادی تقدیم کرد و گفت: استاد خواهش می کنم رستم زنده ما باقی بمان و سایه ات را از سر ما برندار.

پس از صحبت های نعیمی از محمود دولت آبادی با اهدای مدالیوم خانه تئاتر به فرهاد دولت آبادی فرزند این نویسنده، نمایشنامه نویس و بازیگر قدیمی تئاتر تجلیل شد.

در ادامه با حضور ابراهیم حقیقی از قباد شیوا طراح گرافیک نیز تجلیل به عمل آمد و مدالیوم خانه تئاتر به وی اهدا شد.

در سرانجام با حضور هیات مدیره خانه تئاتر روی سن و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی از ایرج راد تجلیل و مدالیوم خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.

ایرج راد که از این تجلیل غافلگیر شده بود عنوان کردکه در تمام این سال ها تلاش کرده است اگر خدمتی از دستش بر می آید برای خانواده تئاتر انجام داده است.

قرار بود از پری صابری نیز در این مراسم تجلیل به عمل آید که به دلیل کسالت این هنرمند این قدردانی به تعویق افتاد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 643

به "هشت هنرمند پیشکسوت تجلیل شدند، تئاتر زندگی ست یا زندگی تئاتر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت هنرمند پیشکسوت تجلیل شدند، تئاتر زندگی ست یا زندگی تئاتر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید