وال استریت ژورنال بیان کرد: هراس آمریکا از افشای یک راز مهم درباره عربستان

به گزارش مجله نماشو، ایرنا نوشت: ریاض سعی در جلب سعد الجبری مشاور سابق شاهزاده محمد بن نایف (ولیعهد سابق) و مقام ارشد سابق اطلاعات عربستان که مسئولیت پرداخت اعتبارات اقتصادی کشورش برای مبارزه با تروریسم را بر عهده داشت و اکنون به کانادا گریخته را دارد، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا و اروپا نگران آن هستند که اقدامات عربستان در این باره موجب گردد یکی از طرفین یا هر دوی آنها برای تقویت موضع خود، اسرار و رازهای حساس همکاری واشنگتن و ریاض به بهانه مبارزه با تروریسم را فاش نمایند.

وال استریت ژورنال بیان کرد: هراس آمریکا از افشای یک راز مهم درباره عربستان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه نوشت: در حالی که مقامات عربستان هنوز به دلیل اتهام فساد و غارت امول عمومی، خواهان استرداد الجبری که هم اکنون در تبعید اجباری در کانادا اقامت دارد، هستند، گزارش مبسوطی از پول های زیادی که باید برای منافع خارجی عربستان توسط الجبری زمانی که او دست راست بن نایف ولیعهد و وزیر کشور سابق سعودی بود، خرج می شد را منتشر نموده است.

به نوشته این روزنامه، عربستان به یکی از دوستان الجبری ماموریت داده تا قبل از صدور حکم دستگیری وی و ابلاغ این حکم به پلیس بین الملل (اینترپول) ، او را برای بازگشت به ریاض قانع کند.

این روزنامه به نقل از خانواده الجبری نوشته که او اسرار خانواده سلطنتی عربستان را می داند و به همین دلیل ریاض می خواهد او را برگرداند و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دلیل اختلافاتی که با وی در خصوص جنگ یمن و دیگر درگیری ها دارد، قصد انتقام گیری شخصی از الجبری را دارد.

در همین حال روزنامه یاد شده به نقل از مقامات سابق و فعلی کشورهای غربی نوشته است آن ها (غربی ها) بیم آن را دارند که درگیری بین ریاض و الجبری، اطلاعات حساسی را درباره عملیات علیه تروریسم را فاش کند و مقامات آمریکایی معتقدند که بن سلمان از تحقیقات فساد برای پیگیری مخالفان یا رقبای خود استفاده می نماید.

وال استریت ژورنال تاکید نمود که از اسنادی اطلاع یافته که وجود یک شبکه با میلیاردها دلار را نشان می دهد که مسئولان عظیم دولتی عربستان به هنگام کوشش برای نفوذ کشور در خارج بر آن تاثیر گذاشته اند.

یکی از نزدیکان سعد الجبری که توسط مقامات سعودی تحت تعقیب قرار گرفته است، 2 بار در بوستون و تورنتو جایی که در تبعید اجباری زندگی می نماید، با او دیدار نموده و سعی کرد تا او را مجبور به سفر به ترکیه کند، جایی که او نیز دارای املاک و مستغلات است و می تواند نزدیک خانواده اش باشد.

این روزنامه به نقل از یکی از نزدیکان الجبری نوشت که وی در دیدارهایی که پیش از این با او برای ترغیب به بازگشت به عربستان داشته است [ الجبری ] از بن سلمان ولیعهد سعودی آزادی دو پسر خود را درخواست نموده است، اما به وی اطلاع داده شده که در صورت بازگشت، پرونده او حل خواهد شد.

این روزنامه اعلام نمود که الجبری علاوه بر اینکه بازوی بن نایف بود و روابط گسترده ای با اعضای خاندان سعودی داشت، روابط نزدیکی نیز با غرب برقرار نموده بود و به عنوان اصلی ترین رابط بین آمریکا و مقامات عربستان در زمینه مبارزه با تروریسم فعالیت می کرد.

علاوه بر این، خصومت مستقیم بن سلمان با الجبری به دلیل موضع گیری درباره جنگ یمن است و همه اینها دلایلی است که باعث می گردد ولیعهد سعودی، الجبری را در صدر لیست مخالفان خود قرار دهد.

با این حال، بر اساس آنچه روزنامه وال استریت ژورنال منتشر نموده است، تا به امروز بودجه عظیمی با عنوان مبارزه با تروریسم که تحت کنترل الجبری بود، مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

بخشی از گزارش روزنامه که جزئیات تحقیقات مقامات عربستان را زیر نظر داشته و مقامات اطلاعاتی غربی آن ها را تایید می نمایند، نشان می دهد که میلیاردها دلار توسط عربستان برای اهداف مختلفی از جمله پرداخت پول به مخبرین و رهبران خارجی مانند عمر البشیر رئیس جمهوری برکنار شده سودان و خرید تجهیزات پلیسی و تلفن های امنیتی هزینه شده است. علاوه بر تحمیل هزینه های دو برابری به دولت برای عقد قرارداد با شرکتهای عظیم غربی مانند اینترنشنال بیزنس ماشین گروپ و اوراکل گروپ ، الجبری از حساب های خارجی برای انتقال وجه به وسیله بانک های اصلی غربی استفاده نموده است.

در همین حال حامیان الجبری که این روزنامه بطور دقیق آن ها را معرفی نکرد، این اتهامات را رد و ادعا می نمایند که فعالیت این سیستم در عربستان طبق معمول انجام می گردد و همه کارهای الجبری با حمایت بن نایف (ولیعهد سابق) صورت گرفته است.

این روزنامه اعلام کرد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا از جریان های اقتصادی این شبکه در حمایت از قبایل در غرب عراق گرفته تا سودان، اندونزی و حتی شرکت های عظیم آمریکایی و اروپایی، مطلع بودند. همه اینها توسط الجبری انجام و به وسیله صندوق ویژه وزارت کشور سعودی که هزینه کوشش های ضد تروریسم و پاداش های شخصی کارگران در این چارچوب را جمع می کرد، نظارت می شد. علاوه بر این، الجبری همچنین از شرکت های مرتبط با خانواده اش سود می برد و با تامین نمایندگان اسلحه آمریکایی برای وزارت کشور عربستان همکاری داشته و همه اینها در چارچوب برنامه ضد تروریسم صورت گرفته است.

این روزنامه به نقل از مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکایی و اروپایی نوشت که تحقیقات عربستان درباره الجبری، رازهای حساس آمریکا و عربستان در قالب عملیات علیه تروریسم را فاش می نماید و آن ها می ترسند که ممکن است یکی از طرفین یا هر دو آن ها برای تقویت موضع خود، چنین اسراری را فاش نمایند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1191

به "وال استریت ژورنال بیان کرد: هراس آمریکا از افشای یک راز مهم درباره عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وال استریت ژورنال بیان کرد: هراس آمریکا از افشای یک راز مهم درباره عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید