چگونه با بچه ها برای غلبه بر ترس کرونا صحبت کنیم؟

به گزارش مجله نماشو، یک فوق تخصص روانپزشکی بچه ها و نوجوانان بیمارستان امام حسین(ع) درباره مدیریت استرس در بچه ها و نوجوانان در بحران کرونا، با تاکید بر اینکه در بحران ها باید والدین با بچه ها صحبت کنند تا بر ترس خود غلبه کنند، گفت: برای بچه های کوچک نیز تغییر فرایند زندگی کاملا محسوس و این باور که فکر کنیم بچه ها خیلی مسایل را متوجه نمی شوند، باوری غلط است.

چگونه با بچه ها برای غلبه بر ترس کرونا صحبت کنیم؟

به گزارش خبرنگاران، دکتر داوری در این باره اظهار کرد: این روزها به دلیل اخبار نگران کننده و همه گیری کرونا ، بسکمک از بچه ها نیز مانند بزگسالان نگران و مضطرب هستند، بچه ها نیز تحت تاثیر بحران قرار می گیرند ولی ممکن است نتوانند در مورد آن صحبت کنند.

وی با بیان اینکه باید با بچه ها و نوجوانان در مورد بحران و شرایط موجود صحبت کنیم، افزود: وقتی اخبار بدی در جریان است سن کودک را در نظر بگیرید و ببینید چقدر ممکن است اگر شما صحبت نکنید اخبار را از جای دیگری بشنود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مسائلی همانند تعطیلی مدارس، سرکار نرفتن پدر و مادر، ندیدن اقوام و نزدیکان و یاحتی تفریح و خرید نرفتن درگیری های ذهنی متعددی را در ذهن بچه ها ایجادخواهد کرد، بنابراین باید اطلاعات درست و متناسب با سن کودک را در اختیار آنها قرار دهیم.

دکتر داوری با بیان این که ممکن است بچه ها در اثر استرس و یا نگرانی بیش از حد دچار علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گریه، بی قراری، پرخاشگری، شب ادراری، کاهش اشتها و یا اختلال خواب شوند، توضیح داد: به یاد داشته باشید این علائم چنانچه ناشی از استرس باشد طبیعی است و با کاهش استرس این نشانه ها هم کم می شود ولی در صورت تکرار و طولانی شدن این علائم حتما با پزشک مشورت کنید.

فوق تخصص روانپزشکی بچه ها و نوجوانان، اظهار کرد: دلیلی وجود ندارد که مدام خبرهای ناگواری مثل پر شدن بیمارستانها، آمار مرگ و میر و بحران ها را در حضور بچه ها مطرح کنیم، چراکه این موارد بچه های کوچکتر را بیشتر دچار بحران می کند. بچه های کوچک نمی توانند به صورت کلامی درباره احساساتشان صحبت کنند و بیشترین واکنش های آنان بصورت رفتار بروز می کند.

وی با تاکید بر این که گفت وگو با بچه ها در بحران ها ضرورت دارد ادامه داد: بچه ها را تشویق کنید که نگرانی هایشان را با شما در میان بگذارند، به آنان روش های درست رعایت بهداشت فردی را آموزش دهید و در صورتی که استرس زیادی داشتند از پزشک، روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید.

دکتر داوری به پدر و مادرها توصیه کرد که در ارتباط با بچه ها و نوجوانان خصوصا در روزهای سخت قرنطینه صبر و تحمل خود را بالا ببرند و در این شرایط کمی سطح انتظارات خود را نسبت به انجام تکالیف درسی تعدیل کنند و بهتر است تا حد امکان در مورد کمیت و کیفیت عملکرد بچه ها و دانش آموزان آسان بگیرید. برای مثال اگر در فصل امتحانات هستند و نگران نتیجه هستند، به آنها اطمینان بدهند که اولیا مدرسه حتما خودشان برای این شرایط فکری خواهند کرد و یا فرصت جبران خواهند داد.

وی تاکید کرد: وقتی که بچه ها و نوجوانان از سوی والدین درک شوند دیگر پدر و مادر از دست کودک خود عصبانی نمی شوند و سعی می کنند با روشی منطقی موضوع را حل کنند.

این فوق تخصص روانپزشکی بچه ها و نوجوانان ادامه داد: ضمن صحبت با بچه ها در مورد شرایط موجود، آنها را در جریان جزئیات وقایع مانند تعداد مبتلایان و یا مرگ و میرناشی از بیماری کرونا قرار ندهید و تاحد امکان اخبار را در حضور بچه ها دنبال نکنید.

وی تاکید کرد: تلاش کنید که نظم برنامه های روزمره کودک مانند خواب و غذا و بازی را تا حد ممکن حفظ کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: اگر کودک ما آن قدر بزرگ شده است که شروع به پرسیدن در مورد بیماری می کند، واقعیت های بیماری کرونا را با کلمات و مفهومی که برای سن کودک قابل درک باشد توضیح دهیم. می توانیم بگوییم یک سرماخوردگی به نام کرونا اتفاق افتاده است و این آگاهی رسانی باید با توجه به شرایط روحی کودک ما انجام شود.

وی ادامه داد: اطلاعات واضحی درباره راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری و پیشگیری از آن به او بدهیم تا از خودش بیشتر مراقبت کند و هشیارتر باشد و درعین حال سعی کنیم با صحبت کردن باورهای غلط و منفی درباره کرونا، مثل این که هرکسی بیمار شود حتما جان خود را از دست می دهد و یا همه به کرونا مبتلا می شوند را با صحبت کردن از بین ببریم.

دکتر داوری تاکید کرد: به بچه ها خود بگویید ممکن است خیلی ها به کرونا مبتلا شوند ولی خیلی زود هم خوب می شوند و اگر هم خیلی بیماری شدید باشد بیمارستان ها و پرستارانی هستند که قطعا به ما کمک می کنند و اصلا جای نگرانی نیست.

وی در ادامه گفت: باید خودمان الگوی خوبی برای بچه ها باشیم، سعی کنیم مدام اخبار را پیگیری نکنیم و درباره شرایط و مسائل مالی، بدهی ها و آمار مرگ و میر در حضور بچه ها صحبتی نکنیم.

نظارت کافی بر اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی در اختیار نوجوانان قرار می گیرد یکی دیگر از مواردی بود که دکتر داوری ضرورت توجه به آن را از سوی والدین مورد تاکید قرار داد.

این فوق تخصص روانپزشکی بچه ها و نوجوان در پایان درباره بچه ها و نوجوانانی که پیش از این بحران کرونا نیز آسیب پذیری بودند، توضیح داد: ممکن است در این شرایط بچه ها بیشتر از قبل دچار آسیب شوند و تحت تاثیر قرار گیرند بنابراین توصیه می شود این گروه یا به صورت حضوری و یا آنلاین مشاوره های لازم را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3770

به "چگونه با بچه ها برای غلبه بر ترس کرونا صحبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با بچه ها برای غلبه بر ترس کرونا صحبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید