کدام کشور منطقه برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد؟

به گزارش مجله نماشو، اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود از تحولات اقتصاد جهانی، به آنالیز اندازه جذب سرمایه خارجی در کشورهای منطقه پرداخته است.

کدام کشور منطقه برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد؟

به گزارش خبرنگاران، در سطح منطقه خبر از پیشتازی عربستان و قطر در جذب سرمایه خارجی است. 37 درصد از کل حجم سرمایه گذاری های اجرا شده در بخش صنعت عربستان، سرمایه گذاری خارجی و مشترک است. قطر نیز در سال 2022 با ثبت 135 پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی، که منجر به ایجاد 13 هزار و 972 شغل تازه در سال 2022 شده است، رکورد تازهی را ثبت کرد. این رقم تقریباً 25 برابر ارزش پروژه های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال قبل است و حکایت از دو برابر شدن مشاغل ایجاد شده به واسطه سرمایه گذاری مستقیم خارجی نسبت به سال 2021 دارد.

بدون شک برگزاری پیروز جام دنیای را می توان سکوی پرتابی برای قطر دانست. در امارات نیز توان بالای لجستیکی، باعث شده تا فرصت ویژه ای در زمینه دسترسی و تسخیر بازارهای آفریقایی، برای این کشور ایجاد گردد. امارات بعلاوه در حال مذاکره با بازارهای دارای اهمیت استراتژیک بیشتر در سطح منطقه و دنیا است تا در سایه توافقات احتمالی، به تحقق هدف دو برابر کردن حجم اقتصاد تا سال 2031 نزدیک تر گردد.

در خارج از حوزه کشورهای خلیج فارس، ترکیه به دلایل جغرافیایی، لجستیکی و نیروی کار ماهر، به مقصدی مطلوب برای توسعه سرمایه گذاری های خارجی، از جمله سرمایه های آلمانی بدل شده؛ به نحوی که حجم تجارت دوجانبه دو کشور در سال 2022، از 45 میلیارد دلار فراتر رفته و رکوردی تاریخی بر جای گذاشته است. قزاقستان نیز با در پیش گرفتن یک استراتژی تازه مبتنی بر افزایش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی، از فرصت استفاده نموده و در حال جذب سرمایه شرکت هایی است که روسیه را ترک و فراوری خود را در قزاقستان جایگزین نموده اند.

در بخش تحولات دنیای به گزارش اخیر آنکتاد پرداخته شده که در آن، بحث جالبی در خصوص لزوم ایجاد یک توافق آبی در حوزه اقتصاد وابسته به اقیانوس، با هدف ایجاد تعادل در بهره برداری و همزمان، محافظت از منابع اقیانوسی، ارائه شده است. نکته برجسته و متمایز نماینده این گزارش، موضوع کشت جلبک دریایی و نوآوری در جایگزین های پلاستیک است. به طور کلی کوشش ها در راستای محافظت از زیست بوم در سطح دنیا شدت گرفته است.

اروپا نیز سرمایه گذاری های عظیمی را برای جایگزینی گاز روسیه با فناوری های سبز انجام داده است. اتحادیه اروپا بعلاوه در پی تصویب پیش نویس طرح تحریمی تازهی است که شرکت ها و کشورهایی را مورد هدف قرار می دهد که به روسیه در دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا یاری می نمایند. این امر به ویژه در خصوص کشور چین که حجم تجارت خود با روسیه را به طور بی سابقه ای افزایش داده، نمود بیشتری دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5249

به "کدام کشور منطقه برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشور منطقه برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید