آمانو به وظایف فنی خود عمل کند، کانادا اجازه ایجاد شعبات اخذ رأی نداد

به گزارش مجله نماشو، خبرنگاران: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما از مدیرکل آژانس بین المللی درخواست می کنیم به جای پیروی از سیاست های آمریکا به وظایف فنی خود عمل کند.

آمانو به وظایف فنی خود عمل کند، کانادا اجازه ایجاد شعبات اخذ رأی نداد

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرنگاران، سیدعباس عراقچی در نشست خبری هفتگی که در وزارت امور خارجه برگزار گردید ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و دعوت برای حضور پرشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: وزارت امور خارجه آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور دارد و ستادهای انتخاباتی در سایر کشورها تشکیل شده است. آقای محمدرضا سجادی مدیر برگزاری انتخابات در خارج از کشور خواهد بود.

وی توضیح داد: در حال حاضر 290 شعبه اخذ رأی در سایر کشورها دایر و بیش از 850 هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال نموده ایم.

وزارت خارجه حتی برای مرحله دوم انتخابات نیز پیش بینی نموده است

عراقچی ادامه داد: وزارت امور خارجه حتی برای مرحله دوم انتخابات نیز پیش بینی نموده و هموطنان مان می توانند با مراجعه به سفارت و سرکنسولگری ایران در انتخابات شرکت نمایند و ما امیدواریم همه کشورها به خصوص اروپایی ها امنیت را برقرار نمایند و اجازه ندهند تا افرادی که سابقه تروریستی دارند مقابل شعب رأی گیری ایرانیان مزاحمت ایجاد نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اطلاعات مربوط به این شعبات در سایت وزارت امور خارجه موجود است و ایرانیان می توانند به سایت این وزارتخانه و سفارتخانه ها نیز مراجعه نمایند.

25 شعبه اخذ در آمریکا و 3 شعبه نیز در لندن

عراقچی با بیان ما در تمامی کشورها شعبات رأی گیری خواهیم داشت ادامه داد: ما در 96 کشور شعبه اخذ رأی داریم و در آمریکا علاوه بر نیویورک و واشینگتن 25 شعبه اخذ رأی داشته و 3 شعبه نیز در لندن در محل سرکنسولگری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در استرالیا، کامرون و سایر کشورها شعبات اخذ رأی وجود دارد.

کانادا اجازه ایجاد شعبات اخذ رأی نداد

وی اضافه نمود: متأسفانه در کانادا پیروز به ایجاد شعب اخذ رأی نشده ایم و در عتبات عالیات نیز این امکانات فراهم است و قرار است در محل تجمع زائرین ایرانی در کربلا و نجف شعبات اخذ رأی ایجاد گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه ایران با مقامات سوری در حال رایزنی است اضافه نمود: ما در ریاض و جده شعبات اخذ رأی خواهیم داشت ولی رایزنی ها با مقامات در مورد مکه و مدینه همچنان ادامه دارد.

عراقچی اعلام نمود: وزارت امور خارجه تمام کوشش خود را برای انتخابات باشکوه در سایر کشورها انجام داده و از ایرانیان مقیم و معتمد در این شعبات استفاده خواهد نمود. در مجموع بیش از چند هزار نفر در این موضوع یاری خواهند کرد.

عراقچی در ادامه جلسه نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات سفیر ایران در مسکو درباره نیروگاه بوشهر اضافه نمود: شاید اظهارات سفیر ما درمسکو به درستی منعکس نشده است. نیروگاه بوشهر روال طبیعی خود را طی می نماید و به دلیل آزمایشات و تست های مختلف باید چندین بار روشن و خاموش شده و از ایمنی آن اطمینان حاصل گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هیچ مسئله ای به ما در مورد نیروگاه بوشهر گزارش نشده و این نیروگاه توسط پیمانکار روسی راستا و روال طبیعی خودش را طی می نماید.

وی همچنین در مورد اقدامات تروریستی اخیر در عراق و کشته شدن زائران ایرانی در آن کشور اضافه نمود: وزارت امور خارجه در تماس نزدیکی که با مسئولان امنیتی این کشور داشته است و همچنین وزیر امور خارجه مکالمه تلفنی با همتای خود در این مورد داشته است و ما دولت عراق را مسئول تأمین امنیت زائرین می دانیم و قرار شده است که تا هیئتی از ایران به عراق سفر کند تا بتوانیم امنیت را برقرار کنیم. چرا که در حال حاضر مرز خسروی هم تعطیل شده تا مقدمات امنیتی جدید اعمال گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اجلاس ژنو2 گفت: قبل از اینکه بحث دعوت ایران مطرح گردد بحث های دیگری مطرح است چرا که هنوز گروه های معارض در این خصوص به جمع بندی نرسیده اند و کشورهایی که خودشان را صاحب نفوذ می دانند هنوز نتوانسته اند به جمع بندی دقیقی برسند و در حال حاضر رایزنی میان روسیه، ایران و سازمان ملل وجود دارد و ما از کوشش های روسیه حمایت می کنیم و امیدواریم همه طرف ها به این نتیجه برسند که اجلاس ژنو باید با راه چاره سیاسی همراه باشد.

عراقچی ادامه داد: ما پیروزیت آمیز بودن این اجلاس را فراگیر بودن آن می دانیم و امیدواریم از تمام کشورهای مؤثر در این اجلاس دعوت گردد.

وزارت خارجه قصد ورود به مسائل سیاسی را ندارد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در مناظرات میان نامزدها تمام عملکرد سیاست خارجی دولت نهم و دهم زیر سؤال برده شد، ادامه داد: با توجه به فضایی که در جامعه وجود دارد این مسائل طبیعی است و وزارت امور خارجه اصلاً قصد ورود به این صحبت ها و جوابگویی به این مسائل را ندارد چرا که ما در حال حاضر ترجیح می دهیم تا آرامش روانی در جامعه را حفظ کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات دولت کانادا علیه ایران اضافه نمود: مدتی است که ما اظهارات مختلفی را از مقامات کانادایی می شنویم که این ادعاها غیرمنطقی و سخیف بوده و در شأن وزیر خارجه و یا نخست وزیر نیست.

عراقچی تأکید کرد: دولت کانادا درگیر اقدامات نسنجیده و احساساتی شده است که در سال گذشته با تعطیلی سفارتخانه این کشور در ایران فکر می کرد می تواند قطع رابطه با ایران داشته باشد ولی در حال حاضر باید به افکار عمومی خود جوابگو باشد چرا که شهروندان آنان نیز به خدمات کنسولی احتیاج دارند و مقامات کانادا نباید تبلیغات معاندین را گوش دهند چرا که آنها سوابق تروریستی دارند و دولت کانادا باید جوابگوی مردم خود باشد.

وی در مورد تحولات اخیر ترکیه اضافه نمود: ما تحولات ترکیه را نیز از نزدیک دنبال می کنیم و این موضوع را یک موضوع داخلی می دانیم و امیدواریم تمام طرف ها این موضوع را حل و فصل نمایند چرا که ترکیه با بحران های زیادی درگیر بوده و رهبران ترکیه باید امنیت و ثبات را به این کشور برگردانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اخباری که از سوی رسانه ها می رسد که 3 نفر ایرانی در این اعتراضات دستگیر شده اند به گوش ما هم رسیده است و ما نفر اولی را که دستگیر شده بود پیگیری کردیم و ایشان فوراً آزاد شد و در حال حاضر 2 نفری که دستگیر شده اند ما از دولت ترکیه مجدداً درخواست دسترسی کنسولی داشتیم و در حالی که ایرانی بودن آنها احراز گردد ما در مورد آزادی این افراد پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

عراقچی اعلام نمود: قطعاً ایران هیچ گونه دخالتی در بحران داخلی ترکیه ندارد.

ما از آمانو درخواست داریم که به وظایف فنی خود عمل کند

عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کارشناسان اعتقاد دارند که آژانس با مدیریت آمانو تحت تأثیر آمریکا قرار گرفته است، اضافه نمود: در مورد آژانس باید بگوییم که همیشه قدرت های بزرگ سعی در تأثیرگزاری و عملکرد آژانس و گزارشات آن داشته اند و ما این را در تمام گزارشات آنها شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: ما از شخص آمانو درخواست داریم که صرفاً به وظایف فنی خود بپردازد و در چهارچوب معاهده ان.پی.تی. انجام وظیفه کند و هرگونه مواضع سیاسی را کنار بگذارد.

وزارت امور خارجه جاسوسی آمریکا در شبکه های اجتماعی را محکوم می نماید

عراقچی در پاسخ به خبرنگار سیاست خارجی خبرنگاران، مبنی بر اینکه آمریکا با استفاده از اطلاعات موجود در سِرور شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل پلاس و توییتر کوشش می نماید تا از اتباع کشورهای مختلف جاسوسی کند گفت: این اقدامات نسنجیده آمریکا تازه و عجیب نیست و دولت مردان آمریکایی همیشه کوشش می نمایند با جاسوسی از مردم کشورهای مختلف و ایران به اهداف خود برسند.

وی توضیح داد: کوشش های آمریکا در جاسوسی از ایران و مردم کشورش و سایر کشورهای دیگر شناخته شده است که این موضوع همیشه سروصدای زیادی به پا نموده و موجب اعتراضات ملت های دنیا شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام نمود: وزارت امور خارجه همیشه این گونه اقدامات را محکوم می نماید چرا که این اقدامات خلاف ارزش های دموکراسی و حقوق بشر است.

عراقچی اعلام نمود: امیدواریم این اقدامات هرچه سریع تر متوقف گردد چرا که این شبکه های اجتماعی قبل از اینکه ابزاری برای تماس میان مردم باشد بیشتر به ابزاری برای جاسوسی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تبدیل شده است و وزارت خارجه نیز همیشه این موضوع را محکوم می نماید.

وی در ادامه جلسه سخنگویی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از گروه ها در مصر خواهان برکناری مرسی رئیس جمهور کشور شده اند اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران دخالتی در امور داخلی مصر نمی نماید، جامعه مصر بعد از سالها دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی آزاد شده است و باید گروه های مصری از تجربیات ایران در این مورد استفاده نمایند و وحدت ملی مصر مورد خواست ایران بوده و ما همیشه آمادگی استفاده از تجربیات خود را برای مصری ها داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نماینده مذاکره نماینده آمریکا در 1+5 گفته است که ایران می تواند اقدامی نماید تا تحریم ها برداشته گردد گفت: ایران همیشه آماده مذاکرات سازنده، متعادل و بدون پیش شرط بوده و هیچ گاه میز مذاکره را ترک ننموده است.

وی ادامه داد: برای برطرف سوءتفاهمات و رسیدن به حل مسائل هسته ای ایران باید مذاکره وجود داشته باشد و مذاکره باید در چارچوب منطقی حرکت کند.

عراقچی گفت: بنده فکر می کنم وصول به توافق در مذاکرات دور از دسترس نبوده و ایران همیشه جزو ان.پی.تی. است و چیزی فراتر از حقوق واقعی خود نمی خواهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام نمود: راهکار بسیار نزدیک و در دسترس است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پیشنهادات جدید 1+5 به ایران گفت: این مطالب جدیدی نیست و ما فکر می کنیم برای رسیدن به مذاکرات هسته ای باید نگاه جدی و منطقی در مذاکرات داشته باشیم.

دولت آذربایجان خود را از انجام هرگونه تحرکات ضدایرانی جدا نموده است

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره تعطیلی کمیته امداد ایران در باکو گفت: در مورد تحرکات قوم گرایانه ای که در آذربایجان توسط کشورهای اروپایی صورت می گیرد شنیده ایم و مقامات آذربایجانی همیشه آن را رد می نمایند چرا که دولت آذربایجان خود را جدا از این تحرکات نموده است و اگر اعتقاد دارد این تحرکات به ضرر ثبات منطقه و روابط میان دو کشور است باید جلوی این گونه اقدامات را بگیرد.

وی ادامه داد: دفتر کمیته امداد در آذربایجان تعطیل شده است و مقامات آذربایجان مدعی هستند به دلیل رشد و پیشرفتی که در مسائل رفاهی میان مردم این کشور اتفاق افتاده است دیگر احتیاجی به فعالیت های دیگر کشورها نیست.

سفر امیر عبداللهیان به مسکو در راستای حل بحران سوریه

عراقچی در مورد سفر امیر عبداللهیان به مسکو اضافه نمود: آقای امیر عبداللهیان در ادامه رایزنی هایی که در مورد سوریه داشتیم به مسکو سفر نموده است که مشورت های فشرده بین ایران و روسیه در مورد بحران سوریه امری جاری و مستمر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر هیئتی از طالبان به تهران اضافه نمود: برخی علمای افغانستان در اجلاس بیداری اسلامی در تهران و در جریان مراسم سالگرد امام خمینی(ره) سفری به ایران داشتند که برخی از آنها فارغ از وابستگی های جناحی و فکری بودند و اگر برخی از آنها به طالبان و گروه های نزدیک به آنها دخالت داشته ملاک دعوت نبوده چرا که ما مذاکره با گروه های مخالف را صحیح نمی دانیم.

وی همچنین در مورد پرونده آمیا اضافه نمود: ما برای اظهارات دادستان سابق آرژانتین ارزش چندانی قائل نیستیم چرا که ایشان با قاضی فاسد این پرونده در ارتباط بوده است و مراحل این پرونده در حال طی شدن است و ما به اظهارات این افراد اهمیتی نمی دهیم.

کارمندان وزارت خارجه حق فعالیت های سیاسی ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از سفرا و کارمندان وزارت خارجه بیانیه حمایتی را برای یکی از نامزدهای انتخاباتی داده اند اضافه نمود: در مورد خبری که منتشر شده که امضایی اجرا شده است ما آن را به وسیله سایت ها و رسانه ها آگاه شده ایم و اینکه دقیقاً چه کسانی این بیانیه را امضا نموده اند را در دست آنالیز داریم.

وی ادامه داد: فعالیت های سیاسی کارمندان وزارت خارجه بر اساس اساسنامه این وزارت خانه ممنوع است و از تمام همکاران خود خواسته ایم که از حضور در ستادهای تبلیغاتی خودداری نمایند و اگر همکاری در این زمینه تخلفی نموده باشد آن را پیگیری می کنیم.

عراقچی همچنین در مورد بیانیه جدید 1+5 اضافه نمود: این بیانیه در ادامه مواضع قبلی خودشان است و هنوز به توافقی با آنها نرسیده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران و چین ادامه داد: چین قدرت بزرگ دنیای است که روابط گسترده ای را با کشورهای دنیا دارد و همکاری وسیع در عرصه های مختلف مالی و سیاسی در دنیا دارد و امری طبیعی است که ما روابط با کشور چین داشته باشیم و دولت مردان این دو کشور با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

عراقچی در مورد نشست اخیر آژانس و اتهامات علیه راکتور اراک اضافه نمود: موضوع راکتور تحقیقاتی اراک موضوعی مخفی نبوده و در مرحله نهایی خودش قرار گرفته است که قرار است جایگزین راکتور 5 مگابایتی تهران گردد و با توجه به اینکه این راکتور داروهای مورد احتیاج سرطان را تأمین می نماید ما احتیاج به این جایگزینی هستیم.

وی تأکید کرد: اطلاعات کافی و لازم در زمان خودش ارائه خواهد شد و ایران به طور کامل به تمام تعهدات خود پایبند است و حتی بیشتر از آن را انجام نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: راکتور تحقیقات سنگین اراک وجود دارد و هیچ نکته نگرانی در آن نیست وما هنوز این که 1+5 بخواهد این مسئله را در دستورکار خود قرار دهد اطلاعاتی دریافت ننموده ایم.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 308

به "آمانو به وظایف فنی خود عمل کند، کانادا اجازه ایجاد شعبات اخذ رأی نداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمانو به وظایف فنی خود عمل کند، کانادا اجازه ایجاد شعبات اخذ رأی نداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید