ابتلا به کرونا ممکن است باعث عود مجدد بیماری ام .اس گردد

به گزارش مجله نماشو، نتایج یک مطالعه اولیه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که ابتلا به کووید-19 می تواند باعث عود ام اس گردد؛ ولی مطالعات بیشتری برای روشن شدن رابطه احتمالی بین کووید-19 و ام اس احتیاج است.

ابتلا به کرونا ممکن است باعث عود مجدد بیماری ام .اس گردد

به گزارش خبرنگاران، بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS)؛ یکی از اختلالات شایع نورولوژیک حال حاضر دنیا است. طی فرایند درمان، این بیماران داروهای تضعیف نماینده سیستم ایمنی دریافت می نمایند، به همین علت، آن ها در برابر بیماری کووید-19 آسیب پذیرتر هستند.

با توجه به این که در خصوص تأثیر این عفونت بر سیر بیماری ام اس اطلاعات کافی وجود ندارد؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انجام یک مطالعه پیامد بیماری کووید-19 را در بیماران مبتلا به ام اس را آنالیز کردند.

این مطالعه در کلینیک سرپایی بیمارستان کاشانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد و تمام بیماران مبتلا به ام اس (عودنماینده-فروکش نماینده) که تست PCR مبنی کووید-19 تایید شده داشتند، مورد آنالیز قرار گرفتند و تعداد عود ام اس و تغییرات آن در دو سال گذشته مقایسه شد.

آنالیز ها نشان داد که در مجموع 41 بیمار در این مدت دچار کووید-19 شده بودند. از بین آن ها، پنج نفر به علت کووید-19 در بیمارستان بستری شدند؛ ولی هیچ یک از آن ها احتیاج به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه نداشتند.

طی دو سال آنالیز شده در این مطالعه، در مجموع 32 حمله در 22 بیمار (53.6 درصد) گزارش شده بود. از 32 عود، پنج مورد (15.6 درصد) در طول دوره، در معرض خطر بودند. این عودها در پنج بیمار اتفاق افتاده بود و طبق برررسی، همه عودها با میانگین 3.2 هفته پس از آغاز کووید-19، آغاز شده بود. دو بیمار دیگر پس از آغاز کووید-19 بدتر شدن عصبی را گزارش کردند، اما هیچ کدام با تعریف عود بالینی مطابقت نداشتند.

در این تحقیق معین شد که پس از تعدیل سایر عوامل موثر؛ خطر عود نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است. این مطالعه اولیه حاکی از آن است که کووید-19 می تواند باعث عود ام اس گردد و عفونت های تنفسی ویروسی مانند کرونا ویروس می تواند 10 تا 30 درصد احتمال حمله را در بیماران ام اس افزایش دهد.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، این مطالعه دارای محدودیت هایی مانند تعداد کم ِ بیماران است و بعلاوه گذشته نگر بودن این مطالعه نیز محدودیت هایی ایجاد نموده است. در این مطالعه تعداد کمی از بیماران مبتلا به کووید-19 شدید شده اند و اطلاعات در خصوص شدت عود و ... از دیگر محدودیت های این مطالعه بوده است.

پژوهشگران این تحقیق بر اساس نتایج به دست آمده می گویند که ابتلا به کووید-19 می تواند باعث عود ام اس گردد؛ ولی مطالعات بیشتری برای روشن شدن رابطه احتمالی بین کووید-19 و ام اس احتیاج است.

در انجام این پژوهش سعید واهب، وحید شایگان نژاد، امید میرمسیب، مهدی برزگر اسکندرکلایی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه تیرماه امسال (ژوئیه 2021) به صورت مقاله علمی با عنوان آیا بیماری کروناویروس 2019 (کووید-19) می تواند باعث تشدید مالتیپل اسکلروزیس گردد؟ مطالعه گذشته نگر در نشریه Multiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2219

به "ابتلا به کرونا ممکن است باعث عود مجدد بیماری ام .اس گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلا به کرونا ممکن است باعث عود مجدد بیماری ام .اس گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید