برنامه سازمان بیمه سلامت برای نسخه نویسی الکترونیک

به گزارش مجله نماشو، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره طرح نسخه نویسی الکترونیک و اقداماتی که در این راستا اجرا شده، شرح داد.

برنامه سازمان بیمه سلامت برای نسخه نویسی الکترونیک

مهندس طاهر موهبتی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره طرح نسخه نویسی الکترونیک گفت: پایلوت نسخه نویسی الکترونیک حدود یک ماه و نیم است که در کرمان آغاز شده است. البته آغاز طرح الکترونیک با تاخیر بوده است؛ چرا که دولت الکترونیک در کشور ما مظلوم و یک حلقه مفقوده است. در عین حال الکترونیک شدن به واقعی شدن هزینه ها و کاهش سوء استفاده گری ها یاری می نماید.

وی اضافه نمود: معمولا سوءاستفاده گری ها در زمینه بیماری های خاص اتفاق می افتد. خوشبختانه در این زمینه هزینه ها به صورت پرونده ای پرداخت می گردد و بسیاری از سواستفاده گری ها کاهش یافته است.

موهبتی با بیان اینکه طبیعی است که مبحث IT در کشور به ویژه در بخش سلامت از سایر حوزه ها سخت تر است و پیچیدگی های خاص خود را دارد، اضافه نمود: در حال حاضر 45 هزار تجهیزات دارویی، 13هزار نوع دارو و مولکول دارویی ، 2400 قلم دارو تحت پوشش بیمه و 5600خدمت داریم، اگر این ارقام را در دفعات ارائه دهنده خدمت و بار مراجعه ضرب کنیم، رقم عجیبی باید در سیستم ثبت گردد و این کار سخت است.

وی اضافه نمود:با وجود اینکه این کار با تاخیر آغاز شد، اما به نظر می رسد در سامانه پردازش اسناد خط درمانی که به مدت سه ماه است در اصفهان آغاز شده، پیشرفت خوبی داشتیم. در همین راستا، نامه ای را تنظیم نموده ام و به زودی به ارائه دهندگان خدمت به ویژه دانشگاه ها ابلاغ می کنیم که باید از ابتدای سال 98 با تمام کاستی هایی که در این بخش وجود دارد، اطلاعات الکترونیکی ارائه دهند. می دانم خودمان هم در این زمینه کاستی خواهیم داشت اما اگر اجباری وجود نداشته باشد، این طرح اجرا نمی گردد.

موهبتی با بیان اینکه سیستم IT باید در حین فرآیند کار به بلوغ برسد، گفت: یکی دیگر از دلایل تاخیر این بوده که تمام مشکلاتی که در زمان کاغذی بودن وجود داشته، می خواهیم با IT مشکل را حل کنیم و این مسئله سنگین است.

وی اضافه نمود: امیدواریم در شش ماه آینده گام های خوبی برداریم، در این راستا از تجارب کشورهای دیگر مانند ترکیه استفاده می کنیم. ترکیه در این زمینه به خوبی فعالیت نموده و سیستم کاغذی در این کشور حذف شده است، البته این کار برای آن ها 15 سال زمان برده است. اما تجارب آن موجود است و ما لازم نیست خودمان چیزی را اختراع کنیم، همین موضوع زمان را برای ما کاهش می دهد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در خاتمه درباره خاتمه طرح نسخه نویسی الکترونیک گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیک باید در کرمان تا بهمن ماه باید در کل استان پیاده سازی گردد. بعد از آن قرار است هر استان در یک شهر یا 10 درصد مجموعه خود که زمینه IT و همکاری نظام پزشکی را دارد، این طرح را اجرا کند. در اجرای این طرح 30درصد بحث فنی است و 70 درصد تغییر رفتار است؛ چرا که مقاومت از طرف پزشک یا بیمار وجود خواهد داشت و خود مردم هم باید به این موضوع عادت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2940

به "برنامه سازمان بیمه سلامت برای نسخه نویسی الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سازمان بیمه سلامت برای نسخه نویسی الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید