تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش مسائل نوزادان نارس

به گزارش مجله نماشو، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مطالعه ای عوامل موثر بر تاخیر تکاملی نوزادان نارس را آنالیز نموده و عنوان کردند که نوزادانی که در سال اول زندگی از شیر مادر یا ترکیب شیر مادر تغذیه نموده اند، از شرایط تکاملی بهتری برخوردار بودند.

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش مسائل نوزادان نارس

به گزارش خبرنگاران، به نوزادی که در زمان کمتر از 37 هفته کامل از سن حاملگی متولد گردد، نوزاد نارس یا پره ترم گفته می گردد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه نزدیک به 15 میلیون نوزاد نارس در جهان متولد می گردد.

اختلالات ناشی از تولد نارس، مهم ترین علت مرگ ومیر بچه ها زیر پنج سال است. آنالیز ها نشان داده که احتمال بروز اختلالات تکاملی عصبی و رفتاری در بچه ها و بزرگسالانی که نارس متولد شده اند، بالاتر است.

شناسایی عوامل موثر بر تکامل طبیعی این نوزادان و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم، باعث بهبود کیفیت زندگی این نوزادان در آینده و جامعه سالم تر خواهد شد. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام مطالعه ای، فاکتورهای مستعد نماینده تاخیر تکاملی در شیرخواران نارس (سن حاملگی بین 25 هفته تا 36 هفته و شش روز) را در سال اول زندگی آنالیز کردند.

برای انجام این مطالعه 87 شیرخوار نارس 10 تا 14 ماهه که از فروردین 97 تا خاتمه اسفند 1398 در بیمارستان های امام حسین و مهدیه تهران متولد شده بودند، مورد آنالیز قرار گرفتند.

در این مطالعه معین شد که 26.4 درصد از شیرخواران مورد مطالعه تکامل غیرطبیعی داشتند. بین سن، قد بدو تولد، وزن یک سالگی، قد یک سالگی، مدت اتصال به ونتیلاتور، آپگار دقیقه اول و بیستم تولد (مقیاسی که بر اساس رنگ چهره نوزاد، نبض، میزان تحریک پذیری و گریه و شکل تنفس امتیازدهی می گردد)، تشنج، کاهش رفلکس های نوزادی، پنومونی (ذات الریه)، تغذیه با شیر مادر در یک سال اول زندگی، بروز ضایعه رتینوپاتی، کاردرمانی و یافته های غیرطبیعی نوار قلبی با شرایط تکاملی شیرخواران در یک سالگی رابطه وجود داشت.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد که شیرخوارانی که تحت تغذیه با شیر مادر و یا ترکیب شیر مادر و غذای کمکی بودند، به شکل محسوسی از شرایط تکاملی بهتری نسبت به سایر شیرخواران برخوردار بودند و احتمال تاخیر تکاملی در این شیرخواران به میزان یک پنجم کم تر از شیرخوارانی بود که در یک سال اول زندگی از شیر مادر تغذیه نمی کردند.

پژوهشگران این تحقیق به متخصصان نوزاد توصیه می نمایند که توجه لازم و کافی نسبت به نوزادان پره ترمی که شامل این ریسک فاکتورها می شوند، داشته باشند و توصیه های لازم در خصوص تاثیر تغذیه با شیر مادر بر فرایند تکاملی این شیرخواران را در اختیار والدین قرار دهند.

در این مطالعه میترا رادفر، نرجس جعفری، مونا کریمی خالدی، نعیمه تسلیمی طالقانی، ریحانه عسکری کچوسنگی و لیلا یزدی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه، اسفندماه امسال به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان آنالیز فاکتورهای مستعدنماینده تاخیر تکاملی شیرخواران پره ترم در سال اول زندگی در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3144

به "تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش مسائل نوزادان نارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش مسائل نوزادان نارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید