خبرنگاران مذاکره عراق با شرکت فایزر برای دریافت واکسن کرونا

به گزارش مجله نماشو، بغداد - خبرنگاران- وزیر بهداشت عراق از مذاکره با شرکت داروسازی فایزر برای دریافت سریعتر واکسن کرونا اطلاع داد.

خبرنگاران مذاکره عراق با شرکت فایزر برای دریافت واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران، حسن التمیمی وزیر بهداشت عراق امروز در سخنانی مطبوعاتی گفت که مذاکره با شرکت داروسازی آمریکایی فایزر برای نزدیک کردن تاریخ واردات واکسن در جریان است.

وی در عین حال گفت که بستن قرارداد و واردات مشروط به تایید واکسن و آزمایش دنیای آن بویژه از سوی سازمان بهداشت دنیای است.

التمیمی توضیح داد: کمیته های فنی به وسیله سفارتخانه های عراق در کشورهای فراوری کننده واکسن مکاتبه نموده اند و واردات مقادیر لازم انجام خواهد شد؛ بویژه که شرکت ها توان فراوری میلیون ها دوز واکسن را دارند و وزارت بهداشت عراق نیز امکان تامین منابع اقتصادی و پشتیبانی در این زمینه را دارد.

وی همچنین از آمادگی شرکت دیگری برای در زمینه واکسن کرونا اطلاع داد و گفت: شرکت سوئدی - بریتانیایی آسترا زنیکا نیز به نوبه خود آمادگی برای تحویل واکسن در طول یک یا دو ماه را اعلام نموده است اما عراق می خواهد که بیشترین میزان هرگونه واکسن دنیای را - که موفقیت آن در پرتو گواهینامه ها و مجوزهای دنیای ثابت گردد - برای بیش از 20 درصد جمعیت خود (یعنی هشت میلیون نفر) دریافت کند.

به نوشته پایگاه خبری بغداد الیوم، وزیر بهداشت عراق پرسنل پزشکی و سالخوردگان و افراد دارای بیماری های مزمن را در اولویت دریافت واکسن گفت.

پیش از این ریاض عبدالامیر الحلفی مدیرکل بخش بهداشت عمومی وزارت بهداشت عراق گفته بود که شرکت فایزر آمادگی خود را برای تحویل واکسن به عراق در طول ماه مارس آینده را اعلام نموده است.

این درحالی است که برهم صالح رئیس جمهور و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز طی دو روز اخیر گفته اند که عراق با جدیت در کوشش برای وارد کردن واکسن کرونا در سریعترین زمان ممکن است و این واکسن به طور رایگان در بین مردم توزیع خواهد شد.

سازمان بهداشت دنیای روز سی ام اکتبر اعلام نموده بود که دولت عراق 170 میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا اختصاص داده است.

این سازمان در بیانیه خود گفته بود که عراق به ابتکار کواکس (COVAX) پیوسته است تا جزء اولین کشورهای استفاده کننده از ویروس کرونا برای شهروندان خود باشد.

کواکس ابتکاری دنیای با هدف کار با فراوری کنندگان واکسن ها به منظور توانایی کشورهای مختلف دنیا برای دستیابی به واکسن های امن و موثر به محض صدور مجوز و تایید آنها است.

ریاض عبدالامیر الحلفی مدیرکل بخش بهداشت عمومی وزارت بهداشت عراق چندی پیش گفته بود که عراق با تاسیسات کواکس (Covax facility) وابسته به ائتلاف بین المللی واکسن ها توافقنامه ای بسته است تا براساس آن حدود هشت میلیون دوز واکسن برای پوشش 20 درصد جمعیت عراق دریافت کند و توزیع واکسن ها رایگان خواهد بود.

کشور عراق نیز نظیر سایر کشورها شاهد همه گیری کرونا است و براساس آخرین آمار رسمی که روز پنجشنبه منتشر شد، شمار کل مبتلایان به 558 هزار و 67 نفر، شمار کل قربانیان به 12361 نفر و تعداد کل بهبود یافتگان به 487 هزار و 863 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3361

به "خبرنگاران مذاکره عراق با شرکت فایزر برای دریافت واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مذاکره عراق با شرکت فایزر برای دریافت واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید