علیرضا مختارپور: کتابداری که کتاب نخواند در کارش پیروز نیست

به گزارش مجله نماشو، تهران (پانا) - دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان می کند که چگونه کتابداران کتابخانه ها بر اندازه افزایش مطالعه در جامعه اثرگذارند و کتابدارانی که مروج خوب کتاب نباشند نمی توانند کار خوبی هم ارائه دهد و بیان می کند که نهاد کتابخانه های عمومی کشور با چه راهکارهایی کتابداران کتابخانه هایش را به مطالعه تشویق می کند.

علیرضا مختارپور: کتابداری که کتاب نخواند در کارش پیروز نیست

مطالعه چیزی نیست که در یک دوره خاص به وجود آمده باشد، بلکه عادت به مطالعه در درازمدت عملی می شود. برای نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در یک عضو جامعه از خانواده گرفته تا مدرسه و نظام آموزشی و رسانه ها و حتی کتاب فروشی ها مؤثر هستند اما و عوامل زیادی در این مهم اثرگذارند و آنچه کمتر موردتوجه قرار گرفته است نقش کتابداران کتابخانه ها در توسعه فرهنگ مطالعه است. در این میان کتابداران و کتابخانه های عمومی به علت ارتباط بیشتر با افراد جامعه، نقش ویژه و مهمی در این حیطه ایفا می کنند؛ زیرا ترغیب به کتاب خوانی و توسعه فرهنگ مطالعه از وظایف کتابخانه های عمومی است . میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخص های توسعه به شمار می رود.

جای خالی کتابدار کتاب خوان در کتابخانه ها

یکی از علت های این مسئله که عموماً کتاب ها در کتابخانه های عمومی کشور خاک می خورند، نبود کتابداران متخصص و علاقه مند در کتابخانه های کشور است. کارشناسان آگاه، باتجربه و تحصیل کرده که توانایی ارزیابی نیازهای کتابخانه واحد مطبوع خود را داشته باشند و در جریان انتشار کتاب های تازه و خرید کتاب های مناسب قرار گیرند.

کتابدارانی که با فهرست نویسی مناسب امکان دستیابی راحت تر مراجعه کنندگانشان را فراهم می کنند و حتی فراتر از این خودشان کتاب های مورد اقبال عموم جامعه را خوانده باشند و بتوانند به عنوان یک کارشناس و متخصص به مراجعه کنندگان سردرگم کتابخانه ها مشورت بدهند.

کتابداران با روش های خلاقانه خود می توانند فعالیت های کتاب خوانی را رشد دهند و حتی به حوزه های بیرون از کتابخانه بکشانند. کتابداران کتابخانه ها می توانند مانند معلمان و استادان جامعه، معماران نسل های آینده بشر باشند. کتابخانه ها اعم از کتابخانه های روستایی، مدارس، دانشگاهی، حوزوی، عمومی، تخصصی و اختصاصی هر یک مجموعه ای ماندگار از میراث فرهنگ جامعه است و عدم توجه به شاخص ها و تعاریف مربوط، جریان عمومی مطالعه و رشد آگاهی های علمی را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

فعالیت ترویجی کتاب خوانی کتابداران ملاکی برای انتخاب کتابدار نمونه

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفت وگو با پانا درباره برنامه های نهاد برای تشویق کتابدارها به کتاب خوانی گفت: برنامه های هفته کتاب اعلام شده است و ازجمله برنامه تقدیر از کتاب داران را داریم که روز دوشنبه در تالار وحدت برگزار می شود. یکی از ملاک های کتابداران برگزیده میزان تلاششان برای کتاب خوانی و فعالیت ترویجی شان برای خواندن کتاب است.

وی با اشاره به اینکه کتابدار پیروز، کتابداری است که به خوبی کتاب را ترویج کند، اظهار کرد: همچنین در صفحات مجازی نهاد معین می شود که کتابدارها چقدر کتاب می خوانند. کتابداری که نتواند خودش کتاب بخواند و کتابداری که نتواند خوب کتاب را ترویج و معرفی کند بعید است در کارش پیروز باشد.

همچنین مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور مدتی قبل در گفت وگو با پانا علت نبود کتاب های تازه منتشرشده در کتابخانه های عمومی کشور را ممنوعیت رفت وآمدهای ستاد کرونا عنوان کرده بود و عنوان کرده بود که در این یک سال و نیم اخیر کتاب های تازهی خریداری شده که در انبارها مانده است.

مختارپور اظهار کرد که با کاهش شرایط اضطراری ناشی از کرونا در کشور امکان ارسال کتاب هایی که در انبار مانده فراهم شده است و اکنون این کتاب ها به کل کتابخانه های نهاد در سراسر کشور در حال ارسال است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1953

به "علیرضا مختارپور: کتابداری که کتاب نخواند در کارش پیروز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علیرضا مختارپور: کتابداری که کتاب نخواند در کارش پیروز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید