لاوروف: کوشش آمریکا برای استفاده از قطعنامه 2231 علیه ایران موفقیت آمیز نخواهد بود

به گزارش مجله نماشو، وزیر امور خارجه روسیه در نشستی گفت که کوشش آمریکا برای استفاده از قطعنامه2231 برای بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران موفقیت آمیز نخواهد بود.

لاوروف: کوشش آمریکا برای استفاده از قطعنامه 2231 علیه ایران موفقیت آمیز نخواهد بود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یک شنبه در نشستی در مسکو به نام نشست جوانان گفت: متاسفانه آمریکا با بستن درها از توافق هسته ای خارج شد. اکنون این موضوع موجب ایجاد بحران در شورای امنیت سازمان ملل می گردد اما ما به این بحران غلبه خواهیم کرد.

لاوروف در ادامه گفت: کوشش ها برای استفاده غیرقانونی از قطعنامه ای(2231) که آمریکا خودش از آن تخطی نموده است، موفقیت آمیز نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، اظهارات لاوروف در پی این مطرح می گردد که آمریکا در پی عدم تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه نموده بود، اعلام نمود فرایند فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای را شروع نموده و خواهان بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از این نیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه-1 گفت که کوشش آمریکا برای بازگردانی تحریم ها علیه ایران ممکن است موجب به بار آمدن یک رسوایی جدی در شورای امنیت شده و در نهایت اعتبار آن را تضعیف کند.

لاوروف در این گفت وگو معتقد بود که آمریکا کوشش خواهد نمود تحریم های بین المللی علیه ایران را بازگرداند.

وی همچنین گفت: ما در حال همکاری با شرکای آمریکایی مان و دیگر اعضای شورای امنیت در نیویورک و در پایتخت ها هستیم. می دانیم که اکثریت ملت ها می دانند این اقدام نادرست است و بازده معکوس در بر دارد. در هر صورت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت اما ممکن است در نهایت به یک رسوایی جدی و شکاف در شورای امنیت بیانجامد و در آخر نیز اعتبار آن(شورای امنیت) را تضعیف کند.

این دیپلمات ارشد روسی با یادآوری خروج آمریکا از توافق هسته ای، آن را تصمیمی بد تلقی نموده و بیان نمود: موضوع این است که یکی از کشورهای عضو توافق هسته ای اعلام نمود که دیگر به تعهداتش عمل نخواهد نمود اما در عین حال از دیگران می خواست به توصیه های آن عمل نمایند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهار کرد: آن ها اعلام نمودند که هیچ کسی نمی تواند زمانی که آمریکا تصمیم بگیرد ایران را به خاطر تخطی از توافقی که آمریکا از آن خارج شده است تنبیه کند، آن را متوقف کند. به نظر متناقض و ناآزموده می آید اما همین گونه است که هست. آمریکا اعلام نمود که دیگر به تعهداتش یعنی عدم اعمال تحریم های جدید علیه ایران، لغو محدودیت های موجود و اجازه دادن به ایران برای مشارکت کامل در تبادلات تجاری و مالی بین المللی پایبند نخواهد بود. آمریکا گفت آن ها این کار را نخواهند کرد و مانع هر کس دیگری نیز از انجام دادن این کارها در رابطه با ایران خواهد شد.

او همچنین به کوشش آمریکا برای نو سازی برجام(توافق هسته ای) از جمله به وسیله تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که در ماه اکتبر سال میلادی جاری تاریخ آن به سرانجام خواهد رسید اشاره نمود.

طبق گفته وزیر امور خارجه روسیه، نه روسیه و نه دیگر شرکای برجام هیچ زمینه قانونی، سیاسی یا قانونی برای تمسخر تصمیم های شورای امنیت و خود شورا به روشی این طور بی رحمانه نمی بینند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه کرد: ما تمام این ها را واضح برای شرکای آمریکایی مان شرح دادیم. با این وجود، آن ها تصمیم گرفتند قطعنامه ای را ارائه نمایند.تنها یک کشور، جمهوری دومنیکن همراه با خود آمریکا در حمایت از آن رای داد. روسیه و چین رای مخالف دادند. دیگر 11 عضو باقی مانده و کشورهای اروپایی رای ممتنع دادند. بنابراین، هیچ نیازی به وتو نبود، چراکه وتو در موقعیتی ضروری است که یک قطعنامه 9 رای مثبت کسب کند. این بار تنها دو رای بود.

لاوروف در این راستا بیان نمود: به طور کلی من فکر می کنم که آن ها می دانستند نتیجه چه خواهد بود، اما از قرار معلوم، می خواستند این پیغام را بدهند که در این باره مصمم هستند و کوشش خواهند کرد از تصویب قطعنامه ای جدید مطمئن شوند.

او در ادامه گفت که کوشش آمریکا برای بازگردانی تحریم ها علیه ایران یک نمونه شاخص این است که چطور کشورهای غربی کوشش می نمایند مفهوم قوانین بین المللی را با نظام مبتنی بر دستور جایگزین نمایند. نمونه های بسیاری از این موجود بوده است و بیشتر رایج می شوند. این یک تمایل بسیار خطرناک است.

لاوروف در بخش آخر این گفت وگو نیز اظهار کرد که آمریکا نخواهد توانست از قطعنامه شورای امنیت تخطی کند و توافقی بین المللی را در هم بشکند اما هنوز می توانند به شورای امنیت سازمان ملل آسیب بزنند.

او علاوه بر این گفت: ما تمام کوششمان را خواهیم کرد تا شرکای آمریکایی مان را از این اقدامان نامعقول منصرف کنیم.

ادعای آمریکا برای برخورداری از حق به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها در حالی مطرح می گردد که این کشور دو سال پیش به مشارکت در توافق هسته ای سرانجام داد و از آن خارج شد. استفاده از این مکانیسم تنها برای اعضای مشارکت نماینده در برجام محفوظ است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3562

به "لاوروف: کوشش آمریکا برای استفاده از قطعنامه 2231 علیه ایران موفقیت آمیز نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: کوشش آمریکا برای استفاده از قطعنامه 2231 علیه ایران موفقیت آمیز نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید