معرفی مغز متفکر توطئه کودتای ونزوئلا

به گزارش مجله نماشو، رئیس جمهور ونزوئلا تأکید کرد ژنرال سابق این کشور که مغز متفکر کودتای نافرجام اخیر بود، بیش از یک سال است به خدمت سیا درآمده است.

معرفی مغز متفکر توطئه کودتای ونزوئلا

به گزارش فارس، نیکلاس مادورو رئیس جمهور منتخب ونزوئلا روز گذشته (جمعه) در یک سخنرانی تلویزیونی از ژنرال مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئه را مدیرکل سابق سرویس اطلاعات ملی ونزوئلا بعنوان مغز متفکر توطئه اخیر کودتا در این کشور نام برد.

بنا به گزارش شبکه روسی راشاتودی، مادورو تأکید کرد که کاراکاس شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حدود یکسال پیش این ژنرال ونزوئلایی را به خدمت خود درآورده بود.

خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در تاریخ 30 آوریل در یک نوار ویدئویی، مردم و ارتش ونزوئلا را به شورش دعوت کرد که به دنبال عدم حمایت ارتش از گوایدو، توطئه کودتا علیه دولت مادورو، ظرف چندین ساعت مغلوب گردید.

طبق این گزارش، فیگوئه را در پی کودتای ناکام 30 آوریل (10 اردیبهشت ماه)، مادورو را ترک کرد و به مخالفان وی پیوست.

مادورو در ادامه سخنان خود شرح داد که بازرسان در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که فیگوئه را، نیروی محرک توطئه کودتا در ونزوئلا بوده است و به درخواست واشنگتن، چنین اقدامی را انجام داده است.

نیکلاس مادورو در خصوص خیانتی که این ژنرال سابق اهل ونزوئلا به کشور خود کرده است، گفت: بازرسان در اثبات اینکه مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئه را بیش از یکسال است که به خدمت سیا درآمده است، پیروز شدند و خیلی زود عدالت برای این خائن اجرا خواهد شد.

پس از شکست کودتا در ونزوئلا، گوایدو در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعتراف کرد که وفاداری ارتش به مادورو، علت شکست کودتا بود.

مادورو شرح داد که ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا، مایکل مورنو رئیس دیوان عالی ونزئلا و ایوان هرناندز دالا مدیر اداره کل مبارزه با اطلاعات نظامی درباره رفتارهای عجیب فیگوئه را قبل از توطئه کودتا هشدارهایی به وی داده بودند.

رئیس جمهور منتخب ونزوئلا ادامه داد که قرار بود فیگوئه را در ساعت 9:00 صبح روز 30 آوریل اخراج و دستگیر شود و ظاهراً همین امر وی را به آغاز این توطئه کودتا تحریک کرده است.

بنا به گزارش راشاتودی، فیگوئه را یکی از عالیرتبه ترین مقامات ونزوئلا بود که تغییر رویه داد و به ائتلاف مخالفان تحت رهبری گوایدو پیوست.

مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شدت از تغییر جهت فیگوئه را استقبال کرد و از او بعنوان نمونه ای برای ترغیب دیگر نظامیان ونزوئلا برای پیوستن به ائتلاف مخالفان مادورو نام برد و روز سه شنبه، شخصاً لغو تمامی تحریم های آمریکا علیه فیگوئه را گفت.

بهمن ماه سال گذشته، گوایدو که ریاست مجمع ملی این کشور را برعهده داشت، با حمایت های آمریکا ضمن به راه انداختن آشوب و اعتراض علیه دولت مادورو، خود را رئیس جمهور موقت این کشور خواند و ترامپ نیز وی را بعنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و در مقابل، مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.

همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

از سال 2017 و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی در سال 2017 شد.

تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می گیرد که مردم ونزوئلا در تاریخ 30 اردیبهشت 1397 با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کردند.

منبع: انتخاب
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 677

به "معرفی مغز متفکر توطئه کودتای ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مغز متفکر توطئه کودتای ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید