نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، دعوای بزرگ بین اردوغان و رفقای قدیمی

به گزارش مجله نماشو، اردوغان سیلاب خشم و کینه خود را به زور کنترل می نماید و کاملا پیداست که تا چه اندازه از دست جداشدگان از آکپارتی٬ عصبانی است. آنها می خواهند یکی دو حزب جدید تاسیس نمایند اما اردوغان آنها را به کلاهبرداری متهم می نماید.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، دعوای بزرگ بین اردوغان و رفقای قدیمی

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

آتاتورک٬ شباهتی به هیتلر ندارد

مصطفی بالبای، روزنامه جمهوریت

در روزهای اخیر٬ شاهد این بودیم که یکی از شبکه های تلویزیونی دولتی آلمان در یک مستند تاریخی٬ به شخصیت مصطفی کمال آتاتورک توهین نموده و او را به هیتلر تشبیه کرد. اما واقعیت این است که آتاتورک٬ نه تنها شباهتی به هیتلر ندارد بلکه کاملاً ضد او و مخالف اوست.

در دوران آتاتورک و در شروع سده بیستم٬ رهبران و لیدرهای فراوانی بر صحنه سیاست درخشیدند اما بعداً بسیاری از آنان را به زباله دان تاریخ انداختند ولی هنوز هم آتاتورک باقی مانده است و همچنان مورد علاقه مردم است.

آتاتورک٬ ویژگی های فراوانی دارد که او را از هیتلر جدا می نماید. مثلاً مهم ترین ویژگی او مردمی بودنش است. آتاتورک در تمام تصمیمات و اقدامات خود٬ با مردم همراه بوده و از حمایت آنان برخوردار بوده است. به همین دلیل است که او را همواره به عنوان یک رهبر مردمی می شناسند.

امین مالوف نویسنده مشهور لبنانی که کتاب های او به چندین زبان جهان منتشر شده٬ بر این باور است که مهم ترین ویژگی آتاتورک این است که مشروعیت مردمی دارد. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای جهان٬ مجسمه او وجود دارد و سالانه در جهان و همچنین در ترکیه بیش از 10 کتاب در خصوص آتاتورک نوشته می گردد.

آدولف هیتلر٬ اراده ملت را در دستان خود گرفت و با آنان مانند اسیر جنگی رفتار کرد، اما آتاتورک به دنبال آزادی اراده مردمش بود.

همچنین موسولینی فردی بود که به عنوان یک انسان غیرنظامی٬ سودا و هوس آن را در سر داشت که به عنوان فرمانده کل قوا شناخته گردد. او همین کار را کرد و خود را به چنین مقامی رساند، اما آتاتورک٬ به فعالیت نظامی خود خاتمه داد و زندگی اجتماعی و سیاسی را ترجیح داد.

دعوای بزرگ بین اردوغان و رفقای قدیمی

آسلان تکین ، روزنامه ینی چاغ

این روزها٬ موضوع مهمی به نام اختلاف و دعوا بر سر دانشگاه شهر استانبول مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

ظاهراً هیات امنای این دانشگاه٬ وام کلانی از هالک بانک گرفته و حالا نمی تواند وام را تسویه کند. به همین خاطر بانک شکایت نموده و در حال توقیف تمام ساختمان ٬ اموال و تجهیزات دانشگاه است. هیات امنای دانشگاه درخواست مذاکره داده اند و می خواهند با مدیران هالک بانک صحبت نموده و از آنها مهلت بگیرند.

در این دانشگاه٬ احمد داوود اوغلو بیش از دیگران نفوذ دارد. او به منظور جلوگیری از توقیف دانشگاه٬ با شخص رئیس جمهور صحبت نموده است. خود او در این مورد گفته است:همه چیز را کنار گذاشتم و شخصاً با شما تماس گرفتم. از شما می خواهم این لانه عرفان و دانش را تعطیل نکنید. این دانشگاه از 10 سال پیش تاکنون در خدمت دانش بوده است.

اردوغان این روزها آن قدر از گل و داوود اوغلو عصبانی است که حتی در سخنرانی های خود٬ مستقیماً نام آنان را بر زبان نمی آورد و با کنایه و ایما و اشاره به آنها اشاره می نماید.

اگر به آخرین سخنرانی او در خصوص دانشگاه مزبور توجه نموده باشید٬ اردوغان سیلاب خشم و کینه خود را به زور کنترل می نماید و کاملاً پیداست که تا چه اندازه از دست جداشدگان از آکپارتی٬ عصبانی است. آنها می خواهند یکی دو حزب جدید تاسیس نمایند اما اردوغان آنها را به کلاهبرداری متهم می نماید. این است شرایط سیاست در کشور ما. وقتی که عده ای از یک حزب جدا می شوند و قدم در جهت تاسیس حزب جدید می گذارند٬ با تندترین و زشت ترین الفاظ روبرو می شوند.

به پاریس برو ای افندی!

مهمت دوغان، روزنامه قرار

وزارت کشور ترکیه اعلام نموده که با توجه به ناآرامی های اخیر٬ فعلاً نباید به پاریس برویم. باشد. فعلاً نمی رویم. اما به یاد داریم که یکصد و پنجاه سال پیش٬ یکی از شعرا و عالمان ما پس از بازگشت از سفر فرنگ٬ در شعری نوشته بود: به پاریس برو ای افندی! اگر عقل و فکر داری. آنان که پاریس را ندیده اند٬ گویی اصلاً به این جهان نیامده اند.

این شعر قدیمی٬ نمونه ای از شروع فرایند فکری تجددطلبان و غربزدگانی است که تصور می کردند٬ پاریس٬ مرکز منطق و فلسفه و هنر و اندیشه است و کسی را که به پاریس نرفته بود٬ آدم حساب نمی کردند.

راستش را بخواهید٬ ما هم همین چند وقت پیش به پاریس رفتیم. اول استراسبورگ٬ بعد پاریس. به نظرتان چه دیدیم؟ صدها درخت و نهال از ریشه کنده شده یا قطع شده٬ خیابان های بدبو٬ کوچه ها و رسانه های به هم ریخته و خورده شیشه و ناامنی و ناآرامی.

اعتراضات اخیر٬ واقعاً پاریس را به هم ریخته است و پاریس٬ آن شهر سابق نیست که در اشعار شاعران وصف می شد.

من فکر می کنم همین حالا هم باید به پاریس برویم. اما نه برای دریافت عقل و منطق و اعتبار٬ بلکه برای دیدن تابلویی واقعی از کشوری بحران زده که گویی با سیلابی خروشان روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 711

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، دعوای بزرگ بین اردوغان و رفقای قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، دعوای بزرگ بین اردوغان و رفقای قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید