چاووش اوغلو: در همه مسائل با روسیه هم فکر نیستیم

به گزارش مجله نماشو، وزیر امور خارجه ترکیه به بعضی اختلاف نظرهای آنکارا و مسکو در خصوص مسائل مختلف٬ اشاره نمود.

چاووش اوغلو: در همه مسائل با روسیه هم فکر نیستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آناتولی٬ مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در شهر ساحلی بلِد در اسلوونی و در نشست استراتژیک بلِد٬ در خصوص مسائل مختلف منطقه و دنیا از جمله معضل آوارگان صحبت کرد.

چاووش اوغلو در این نشست گفت: ما احتیاج ضروری و فوری به خرید سامانه های موشکی دفاعی داشتیم و درست در شرایطی که احتیاج ما به اوج رسیده بود٬ کشورهای آلمان٬ هلند و آمریکا سیستم های موشکی پاتریوت خود را از مرزهای ما خارج کردند. بنابراین ما چنین تصمیم گرفتیم و گفتیم اگر آمریکا به ما پاتریوت بدهد می خریم و اگر ندهد٬ تا زمانی که در فراوری داخلی موشک به خودکفایی داخلی برسیم٬ موشک های مورد احتیاج خود را از روسیه خریداری می کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: ما 50 درصد از گاز طبیعی مورد احتیاج خود را از روسیه خریداری می کنیم و در عین حال مشتری سامانه اس 400 شدیم. اما چنین چیزی به این معنی نیست که در تمام مسائل٬ با روسیه هم فکر و هم رای باشیم. به عنوان مثال در مسائلی همچون جزایر کریمه٬ مولداوی و گرجستان با روسیه اختلاف نظر داریم. از سوی دیگر٬ در عین حالی که ما در پرونده سوریه با روسیه همکاری می کنیم٬ اما در آنجا نیز با روسیه اختلاف دیدگاه هایی داریم. بنابراین قرار نیست اگر با کشوری تجارت کنیم روابط خود را با دیگر کشورهای دنیا قطع کنیم. همین الان هم ما در آفریقا٬ آمریکای لاتین و آسیا روابط خود را تقویت نموده ایم و این به معنی جایگزنی رابطه با غرب نیست.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه و در خصوص نگرش ناتو به روابط ترکیه و روسیه و مساله اس 400 گفت: زمانی که به خاطر سقوط سوخو٬ بین ما و روسیه مشکل پیش آمد٬ دوستان ما در ناتو٬ توصیه کردند که روابط خود را با مسکو٬ به سمت عادی سازی ببریم. من بعدها در یک نشست خطاب به وزرای آنها گفتم: تو٬ تو و تو٬ به ما توصیه کردید روابط خود را با روسیه درست کنیم. حالا چرا معترض شده اید؟ آنها پاسخی نداشتند و فقط لبخند زدند.

چاووش اوغلو در این نشست همچنین به این موضوع اشاره نمود که ترکیه تاکنون از محل اعتبارت دولتی٬ 37 میلیارد دلار برای آوارگان سوری هزینه نموده اما کل یاری های دولت های دنیا به ترکیه در این مورد٬ کمتر از 1 میلیارد دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4376

به "چاووش اوغلو: در همه مسائل با روسیه هم فکر نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: در همه مسائل با روسیه هم فکر نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید